يکي از مهمترين مسائل براي يافتن شغل دلخواه در هر سازمان يا شرکتي چگونگي نگارش رزومه شماست. نکات زير به شما کمک مي کند تا رزومه خود را بهتر و مطابق خواسته هاي شرکت فناوري اطلاعات صفر و يک نگارش کنيد:
-
معمولا رزومه هايي بيشتر مورد توجه قرار مي گيرند که مختصر و مفید باشد. سعی کنید با کمترین کلمات ممکن، مهمترین اطلاعات لازم و مرتبط با شغل مورد نظر را ارائه کنید.
-
رزومه کوتاه و گويا بيشتر نظر مسئول جذب را جلب خواهد نمود. اگر در صفحات اول و دوم نتوانيد نظر وي را جلب کنيد، بعيد است که در صفحات بيشتر بتوانيد اين کار را انجام دهيد.
-
در رزومه از جملات و عبارات روشن و کوتاه استفاده کنید.
-
اگر در کار خاصی مثلا بهره برداری از
نرم افزار، سخت افزار یا زبان برنامه نویسی خاصی تجربه مختصری دارید، در رزومه بنویسید آشنایی مختصر با آن کار و تنها زمانی از عبارت تسلط در ... استفاده فرمایید که بر جزئیات فنی و زیر و بم آن موضوع تا حد بسیار بالایی اشراف داشته باشید. توجه داشته باشید که برای هر کارفرما صداقت و اخلاق همکاران در درجه اول اولویت قرار دارد.
-
پیشینه شغلی و تحصیلی خود را به ترتیب زمانی از جدیدترین به قدیمیترین مشاغل و مدارک تحصیلی مرتب کنید. موارد قديمي تر خلاصه کنيد و بيشتر موارد جديد تر را توضيح دهيد.
-
تمرکز نوشته خود را بر تجربيات مرتبط با فرصت شغلي مورد نظر متمرکز فرمائيد.
-
در پيشينه شغلي خود شايستگي ها و دستاورد ها و نحوه تاثير گذاري خود را در هر مرحله حتما عنوان فرمائيد.
-
متن خود را از لحاظ املايي، نگارشي و درستي اطلاعات بررسي کنيد. نوع نگارش شما مي تواند مبناي شناخت اوليه از شخصيت و رفتار شما باشد.
-
استفاده از المان هاي گرافيکي در رزومه مناسب نمي باشد. سعي کنيد رزومه خود را به صورت ساده نگارش فرمائيد.
-
مهمترین و بارزترین نقاط قوت، توانمندیها و شایستگیهای شما باید در اولویت نگارش شما باشد.
-
از استفاده از عبارات کليشه اي و تکراري پرهيز نمائيد.
-
رزومه خود را بر اساس موقعيت شغلي مورد درخواست خود تنظيم فرمائيد.
-
ساختار متن را به گونه اي تنظيم کنيد که مباحث از هم مجزا باشد به صورتي که بتوان بخش هاي مختلف را به راحتي جستجو نمود.
-
سعي کنيد مطالب را به صورت فهرت وار نگارش کنيد.